Svetainė naudoja slapukus (ang.: cookies) !

Slapukai reikalingi, kad svetainė veiktų ir kad galėtumėte naudotis jos funkcijomis: ją naršyti, prisijungti prie svetainės ir t.t.
Taip pat svetainė naudoja trečiųjų šalių slapukus svetainės lankomumo analizei (Google analytics).
Šie ir būtinieji slapukai negali būti išjungti.

Rekomenduojama literatūra

Darželio bendruomenės leidiniai:

- Ką gali suaugę dėl vaikų. Kurkime gerą ir sveiką pasaulį kartu. K., 2020 (galima įsigyti darželyje)

-  Ką gali suaugę dėl vaikų. Kurkime gerą pasaulį be ekranų kartu. K., 2020 (galima įsigyti darželyje)

- Ką gali suaugę dėl vaikų. Kurkime gerą pasaulį be patyčių kartu. K., 2018 (galima įsigyti darželyje)

 

 

Valdorfo pedagogikos metodinės literatūros sąrašas

Marie-Luise Compani ir Peter Lang. Valdorfo vaikų darželis šiandien. K., 2015 (galima įsigyti darželyje)

I.  Rudolfo Šteinerio veikalai

1. Šteineris R. Vaiko ugdymas dvasios mokslo požiūriu. V., 1998 (yra darželio bibliotekoje)

2. Šteineris R. Žmogiškosios esybės vystymasis. V., 2000 (yra darželio bibliotekoje)

3. R. Šteineris. Antroposofinis sielos kalendorius. K., 1999 (yra darželio bibliotekoje)

4. R. Šteineris. Kaip pasiekti aukštesniųjų pasaulių pažinimą. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

5. R. Šteineris. Žmogotyra (Bendrasis žmogaus pažinimas). Kazlų Rūda, 2006 (yra darželio bibliotekoje)

6. R. Šteineris. Žmogotyra. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

7. R. Šteineris. Ugdymo menas. Metodika ir didaktika. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

8. R. Šteineris. Ugdymo menas. Seminarai ir mokymo planas (programa). V., 2012. (yra darželio bibliotekoje)

 

II.  "Socialinės higienos" serija

 

1. R. Leroi, V. Biūleris, H. Verneris. Vėžys - mūsų laikų liga. V., 1999 (yra darželio bibliotekoje)

2. V. Lindenas, V. Biūleris, O. Voljas. Vaikų ligos turi prasmė. V., 1999 (yra darželio bibliotekoje)

3. R. Treichleris, V. Biūleris. Nervingumas. Aš neturiu laiko. V., 1999 (yra darželio bibliotekoje)

4. Johanas Bokemiūlis. Lytinė branda ir jos krizės. V., 2000 (yra darželio bibliotekoje)

5. E. Blatman, R. Kišnikas. Vaikų žaidimai. žaidimai ir žaislai. V., 2000 

6. P. Archiatis, F. Vogt. Gyvenimo baimė - gyvenimo šansai. V., 2000 (galima įsigyti darželyje)

7. F. Vogt. Narkotikai - grėsmingas mūsų laikų šauksmas. V., 2001 (galima įsigyti darželyje)

8. J. Bokemiūlis. Neramus vaikas. V., 2001 

9. R. Treichleris. Depresija - mūsų laikų liga. V., 2002 (yra darželio bibliotekoje)

10. O. Volfas. Alergijos mįslė. V., 2002 (galima įsigyti darželyje)

11. K. Pflug. Gyvenimo kelias - tobulėjimo kelias. V.,2008 (galima įsigyti darželyje) 

12. Vaikas ir kompiuteris. V., 2007 (yra darželio bibliotekoje)

13. H. Izenmanas. Ritminis masažas. V., 2009 (galima įsigyti darželyje)

 

III.  Ikimokyklinis ugdymas

1. Elizabeta M. Griunelius. Ankstyvosios vaikystės pedagogika. Vilnius 1999 (yra darželio bibliotekoje)

2. P. Langas, S. Piūler. Vaikystė pavojuje. V., 2002 (galima įsigyti darželyje)

3. M. Vaisas. Lytinis auklėjimas. V., 2003 (yra darželio bibliotekoje)

4. P. Langas. Tegul vaikai auga neskubinami. V., 2004 

5. I. Brochmann. Vaikų piešinių paslaptis. V., 1998

6. I. Brochmann. Ar skriaudžiame savo vaikus. V., 1999

7. G. Musteikienė. žaidimai rankų pirštams mankštinti. Š., 2001

8. I.Steišūnienė. Dainuojantys piršteliai. V., 2002

9. M. Kassner. Maisto produktai arba gyvenimo maistas kūnui ir sielai: mityba ikimokykliniame amžiuje. K.,2009 (galima įsigyti darželyje)

10. Mes dirbame Valdorfo darželyje. V., 2009 (galima įsigyti darželyje)

 

IV.  Pedagoginiai/psichologiniai, metodiniai leidiniai

1. D. O. Žilienė. Šmogaus slėpiniai ir pedagogika. V., 1997 

2. D. O. Žilienė. Eglė - amžinas žaliavimas. V., 2001 (galima įsigyti darželyje)

3. D. O. Žilienė. Šteinerio pedagogika ir jos pasekėjai. V., 2002 (yra darželio bibliotekoje)

4. V. Puodžiukas. Kaip gyvena skaičiai. V., 2002 

5. Michaela Gliokler. Tarpusavio santykių galia. V., 2003 (yra darželio bibliotekoje)

6. Aš gyvenu šviesoje. V., 2000 (yra darželio bibliotekoje)

7. Kaiser S., Ingrid von Schmidt. Pirmų - aštuntų klasių pasakojimo medžiaga. Kazlų Rūda, 1998 (yra darželio bibliotekoje)

8. Juneman M. Veitmanas F. Dailės mokymas Valdorfo mokykloje. V., 2000 

9. Lindenbergas K. Istorijos mokymas. V., 1999 (yra darželio bibliotekoje)

10. Formų piešimas. V., 1998 (yra darželio bibliotekoje)

11. Valdorfo pedagogika (parodos katalogas). Šeneva, 1994 (galima įsigyti darželyje)

12. A. Tougu, K. Soans. Naujosios kartos vaikai. V., 2009 (yra darželio bibliotekoje) 

13. A. Ališauskas. Gyvas mąstymas geometrijoje. Metodinė priemonė. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

14. R. Jurelienė. Senojo testamento pasakojimai vaikams. Metodinė priemonė. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

15. D.O. Žilienė. Neramaus vaiko samprata Valdorfo pedagogikoje. V., 2012 (yra darželio bibliotekoje)

16. E. Valinskienė. Raidės Valdorfo mokykloje. V., 2012. (yra darželio bibliotekoje)

17. D.O. Žilienė. Pamaitinkime vaiko sielą. V., 2004. (yra darželio bibliotekoje)

18. Karlas D. Bodakas. Atrasti save - suprasti kitus. Saviugdos pakopos ir sėkmingas bendradarbiavimas. V., 2011 (yra darželio bibliotekoje)

19. Įkvėpimai savaitės dienų vidiniam išgyvenimui. Kaunas (galima įsigyti darželyje)

20. D.O. Žilienė. Valdorfo pedagogikos leidiniai. V., 2011 (galima įsigyti darželyje)

21. D.O. Žilienė. Valdorfo pedagogikos sklaida Lietuvoje. V., 2008 (galima įsigyti darželyje)

22. D.O. Žilienė. Mokytojas istorijos kryžkelėse. V., 2005 (galima įsigyti darželyje)

23. E. M. Kranichas. Augalai - sielos pasaulio atvaizdas. V., 2006 (yra darželio bibliotekoje)

 24. Wolfgang Goebel, Michaela Glockler. Padėkime augti. V., 2014 (Yra darželio bibliotekoje)

V.  Periodiniai leidiniai

1. Vaiko link. 2002 (galima įsigyti darželyje)

2. Vaiko link. 2003 (galima įsigyti darželyje)

3. Vaiko link. 2004. Nr.3 (galima įsigyti darželyje)

4. Vaiko link. 2004. Nr.4 (galima įsigyti darželyje)

5. Vaiko link. 2008. Nr.6 (galima įsigyti darželyje)

6. Vaiko link. 2008. Nr.7 (galima įsigyti darželyje)

7. Vaiko link. 2010. Nr.8 (galima įsigyti darželyje)

8. Erziehungskunst. (Ugdymo menas). 1998. Nr. 1-12

9. Erziehungskunst. (Ugdymo menas). 1999. Nr. 1-12

10. Erziehungskunst. (Ugdymo menas). 2000. Nr. 1-12

11. Erziehungskunst. (Ugdymo menas). 2002. Nr. 1-12

 

VI.  Knygos vokiečių kalba

1. F. Jaffke. Spielen und arbeiten im Waldorfkindergarten. 1995 (yra darželio bibliotekoje)

2. W. Kraul. Spielen mit Wasser und Luft. 1996 (yra darželio bibliotekoje)

3. W. Kraul. Spielen mit Feuer und Erde. 1997 (yra darželio bibliotekoje)

4. Kinderwerkstatt Naturfarben und Lehm. 1999 (yra darželio bibliotekoje)

5. M. Gl√∂ckler. Die W√ºrde der kleinen Kindes. 2000 (yra darželio bibliotekoje)

6. Jahreszeiten - Tische. 1997 (yra darželio bibliotekoje)

7. Vom Waldorfkindergarten.  (yra darželio bibliotekoje)

8. M. Strauss. Von Zeichensprache des kleinen Kindes. 2007 (yra darželio bibliotekoje)

9. Waldorf Padagogik Weltweit. 2001 (yra darželio bibliotekoje)

 

VII.  Knygos rusų kalba

1. P. Lang, S. Piuler. Dom, gde detiam xorošo. Moskva (yra darželio bibliotekoje)

2. Felicitas Fogt. Narkotiki i narkomanija. Moskva (yra darželio bibliotekoje)

3. Rainer Patclaff. Detstvo umolkaet. Moskva (yra darželio bibliotekoje)

4. E.M. Kranix. Svobodnyje Valdorfskije školy. Moskva, 1992 (yra darželio bibliotekoje)

5. B. Brigita. Prazdniki s detmi. Rezan, 1994 (yra darželio bibliotekoje)

6. A. Esterl. Detiam nuzny skazki. Moskva, 1999 (yra darželio bibliotekoje)

7. Duhovno - duševnyje osnovy pedagogiki. Moskva, 1997 (yra darželio bibliotekoje)

8. M. Vais. Razvitije seksualnosti. Moskva, 1999 (yra darželio bibliotekoje)

 

LEIDINIŲ ANOTACIJOS

I. Rudolfo Šteinerio veikalai

 

  • Vaiko ugdymas dvasios mokslo požiūriu. V., 1988. Apimtis - 32 p.

Ši Rudolfo Šteinerio, Valdorfo mokyklos įkūrėjo, knygelė, atskleisdama visuminį požiūrį į vaiką, praverdama jo slėpinius, daug pasitarnavo, kuriant teorinius Valdorfo pedagogikos pamatus.

R. Šteineris, kaip ir lietuvių išminčius Vydūnas, atskleidžia netradicinį požiūrį į žmogų, apibūdina žmogiškosios esybės narius: fizinį, eterinį, astralinį ir ‚'Aš" kūnus. Šią filosofinė problemą jis pasuka pedagogikos link ir parodo, kada gimsta atskiri žmogaus kūnai, kaip jie vystosi atskirais žmogaus amžiaus tarpsniais (kas septyneri metai), kaip reikia juos lavinti.

Knygoje atskleistas svarbus Valdorfo pedagogikos principas: ugdyti vaiką - tai veikti visas keturias žmogiškosios esybės dalis. Autorius skatina aprėpti visą žmogaus prigimtį, pažinti fiziniais pojūčiais neaprėpiamą vaiko dvasinį pasaulį. Šie teiginiai reikšmingi ir pedagogams, ir tėvams.

 

  • Žmogiškosios esybės vystymasis. V., 2000. Apimtis - 278 p.

Tai filosofiniai, psichologiniai ir pedagoginiai Valdorfo mokyklos pagrindai. Rudolfas Šteineris atskleidžia transcendentinė žmogaus prigimtį ir ją atitinkančią pedagogiką. Knygą sudaro šešiolika paskaitų ir atsakymai į klausimus. Analizuodamas trijų žmogaus sistemų (galvos, kraujotakos - kvėpavimo, galūnių - medžiagų apykaitos) veiklą, autorius parodo, kaip fiziniai procesai susijė su siela - dvasia. Tai visuminio ugdymo koncepcija, aktuali ir šiandien.

Lietuvos mokyklai, pasirinkusiai humanistinį demokratinį atsinaujinimo kelią, gali imponuoti sielą puoselėjantis ugdymas, jo sąsajos su gydymu, pagarba vaiko išminčiai, estetinio, fizinio, eterinio ir religinio ugdymo nuostatas.

Knyga skiriama pedagogams, tėvams, studentams, ieškantiems netradicinių ugdymo kelių ir būdų.

  

II. "Socialinės higienos" serija

Valdorfo pedagogikos kūrėjas Rudolfas Šteineris sukūrė ir antroposofinė mediciną. Šteinerio pasekėjai bando susieti dvi artimas sritis: vaiko ugdymą ir gydymą, kurios šiandien viena nuo kitos per daug nutolusios ir netalkina viena kitai.

R. Šteinerio (Valdorfo) pedagogika ir medicina žvelgia į žmogų kaip į kūno - sielos - dvasios vienovė. Pedagogika ugdymą traktuoja kaip terapiją - galimybė laisvai ir harmoningai skleistis žmogaus esybei, o medicina sieja sveikatą ir ligą su auklėjimu, žmogaus gyvenimo nuostatomis ir vertybėmis. Matydami vien kūnišką pradą, mes negalime teisingai suvokti nei ligos, nei sveikatos, nei žmogaus gydymo.

‚'Socialinės higienos" serija - tai patarimai, kaip gyventi, kad būtum sveikas ir kaip elgtis susirgus. Šios knygelės pirmiausia skiriamos besidomintiems Šteinerio palikimu. Tačiau jos gali sudominti ir atsitiktinį skaitytoją. Nenorėtume, kad pastarasis, perskaitės knygeles, tuoj pultų gydytis. Mat antroposofinė medicina - tai sistema ir, norint ja pasinaudoti, reikia pirmiausia suvokti visumą.

 

  • R. Leroi, V. Biūleris, H. Verneris. Vėžys - mūsų laikų liga. V., 1999.
  • V. Lindenas, V. Biūleris, O. Volfas. Vaikų ligos turi prasmė. V., 1999.
  • R. Treichleris, V. Biūleris, A. Šiūcė. Nervingumas. ‚'Aš neturiu laiko." V., 1999.
  • J. Bokemiūlis. Lytinė branda ir jos krizės. V., 2000.
  • E. Blatman, R. Kišnikas. Vaikų žaidimai. žaidimai ir žaislai. V., 2000.
  • P. Archiatis, F. Vogt. Gyvenimo baimė - gyvenimo šansai. V., 2000.
  • F. Vogt. Narkotikai - grėsmingas mūsų laikų šauksmas. V., 2001.
  • J. Bokemiūlis. Neramus vaikas. V., 2001.
  • R. Treichleris. Depresija - mūsų laikų liga. V., 2002.
  • O. Volfas. Alergijos mįslė. V., 2002.
  • R. Leroi, V. Biūleris, H. Verneris. Vėžys - mūsų laikų liga. V., 1999. Apimtis - 28 p.

 

Autoriai atskleidžia antroposofinės medicinos požiūrį į vėžio priežastis ir gydymą. Šią ligą traktuoja kaip visuminė problemą. Vėžį skatina daugelis veiksnių. Iš jų ypač svarbus - dvasinis.

Didėjantis sergančių šia liga skaičius rodo, kad vėžys susijės su mūsų gyvenimo sąlygomis ir įpročiais, net ir su šiuolaikine materialistine pasaulio ir žmogaus samprata. Pakitės žmogaus ir gamtos ryšys, mokslo ir technikos pasiekimai sutrikdė žmogų. Jis nebespėja žengti su nauju koja kojon. Taigi vėžio priežastys įvairios. < ... >

Ar galima šiame sukrečiančiame įvykyje ieškoti prasmės? Ligonis perkrato savo sąmonė, atrasdamas naujus būties klausimus ir atsakymus. Todėl ligšioliniai gyvenimo įpročiai gali pasikeisti ir nukrypti į aukštesnes vertybes. Liga gali priversti žmogų nuplėšti tą šydą, suvokti savo tikslą ir save kaip dvasinė esybė. Taip traktuojamas susirgimas vėžiu gali tapti išsigelbėjimu ligoniui, parodyti jo paties ir pasaulio likimą visai kitu požiūriu. Pats likimas meta žmogui iššūkį.

 

  • V. Lindenas, V. Biūleris, O. Volfas. Vaikų ligos turi reikšmę. Grūdinimas. Rachitas.V., 1999. Apimtis - 36 p.

Autoriai antroposofiškai žvelgia į vaikų ligas ir teigia - vaikų ligomis reikia persirgti. Jos padeda ugdyti vaiko Aš. Beatodairiškai skiepydami vaikus nuo visų vaikiškų ligų, imamės didelės atsakomybės. Mat kiekviena liga atlieka tam tikrą vaidmenį formuojantis asmenybei, todėl dirbtinis ligos pašalinimas nėra savaiminis dalykas ir turi ne vien teigiamą poveikį.

Nuolat skiepijamas vaikas natūraliai nebeskatinamas kovoti dėl savojo Aš įtvirtinimo.

Tėvai rūpindamiesi ir baimindamiesi dėl savo sergančių vaikų, mato tik neigiamas ir pavojingas ligos puses. Daugelis tėvų reikalauja, kad gydytojas kuo greičiau įveiktų karščiavimą.

Iš tikrųjų yra gana daug medikamentų, galinčių sumažinti ar net įveikti karščiavimą per kelias valandas. Bet vertėtų susidomėti, kodėl rinkoje atsiranda vis naujų, stipresnių ‚'stebuklingų" tablečių? Matyt, todėl, kad senosios nebeveikia. Vis dėlto kelia abejonių seka ‚'stebuklingos priemonės - karščiavimo nuslopinimas - pasveikimas".

 

  • R. Treichleris, V. Biūleris, A. Šiūcė. Nervingumas. ‚'Aš neturiu laiko". V., 1999. Apimtis - 28 p.

Laiko stygių autoriai traktuoja kaip greito technikos valdomos civilizacijos tempo pasekmė. Šią problemą jie siūlo sprėsti visybiškai: išmokti vertinti laiką kokybiškai, nepažeisti gamtos ritmo, suvokti amžinybė, domėtis saviugda ir t. t. Šie teiginiai yra svarbūs humanistinei pedagogikai.

Pasak Treichlerio, Šmogus praslenka įvykių paviršiumi, todėl negali suvokti savės. Norint įsigilinti, reikia laiko. Tik įsigilinė galime suvokti reiškinių esmė, materiją ir dvasią bei amžinybė. Galime sakyti: kas neturi laiko, tas kasdienybėje neras ir amžinybės, nes jis vis labiau nuo jos tolsta.

  

  • J. Bokemiūlis. Lytinė branda ir jos krizės. V., 2000. Apimtis - 24 p.

Autorius lytinė brandą supranta kaip dvasios gimimą, vadavimąsi iš tradicinių normų, kaip jausmų ir nuotaikų svyravimą (viena vertus, jis trokšta laisvės, antra vertus - jaučiasi vienišas). Paauglys pilnas prieštaravimų (nori atsiverti pasauliui ir užsisklėsti savyje).

Apžvelgdamas vidinių pokyčių raidą, autorius akcentuoja besiformuojančią savimonė ir nurodo slypinčius pavojus (bejėgiškumas, baimė ir nerūpestingumas, beatodairiškas laisvės siekis).

Iš humanistinės pedagogikos taško analizuoja suaugusiųjų santykius su paaugliais ir skatina suaugusiuosius atsakingiau žvelgti į savo gyvenimą, ryžtingai keistis. Nežiūrint krizių, paauglys nori pažinti pasaulį ir prasmingai veikti.

 

  • E.Blatman, R. Kišnikas. Vaikų žaidimai. žaidimai ir žaislai. V., 2000. Apimtis - 32 p.; iliustruota piešiniais.

Autoriai apgailestauja, kad smarkiai keičiasi aplinka, kurioje auga vaikai, daug paprastų pojūčių išnyko, vaikai tolsta nuo gamtos ir praranda daug įspūdžių. Tad ar gali tinkamai vystytis pojūčiai ir vaizduotė? Nors ir negalime atkurti natūralių sąlygų, pasitelkė vaizduotė ir entuziazmą, galime rasti daug grožio.

Autoriai pateikia vertingų pasiūlymų, kaip įrengti vaiko kambarį, parinkti žaislus, ypač lėles, kaip kartu dirbti su vaiku, kokius žaidimus žaisti vaikams. Jie atskleidžia, kaip žaidimai stiprina vaiko gyvybines jėgas, puoselėja vaizduotė, valią. Svarbi užduotis - atgaivinti nesidominčių vaikų gebėjimą žaisti.

 

  • P. Archiatis, F. Vogt. Gyvenimo baimė - gyvenimo šansai. V., 2000. Apimtis - 23 p.

Autoriai atskleidžia baimės reiškinio raidą žmonijos istorijoje ir skatina svarstyti, kaip reikia gyventi šiandien, kai baimė yra amžiaus liga.

P. Archiatis baimės problemą analizuoja filosofiškai, siedamas su Šventuoju Raštu. Materializmą jis laiko pagrindiniu baimės šaltiniu, nes tikrasis žmogaus Aš nebijo, materija skiria, o dvasia jungia.

F. Vogt atskleidžia sąmonės kaitą per baimė, analizuoja socialinių bendruomenių tipus ir jų ryšį su baime, dramatiškas šiuolaikinio žmogaus pastangas, norint pabėgti nuo vidinės tuštumos.

Abu autoriai atskleidžia ne tik neigiamą, bet ir kuriamąjį baimės poveikį.

 

  • F. Vogt. Narkotikai - grėsmingas mūsų laikų šauksmas. V., 2001. Apimtis - 23 p.

Autorė analizuoja narkomaniją istoriškai ir pabrėžia, kad šis reiškinys stulbinančiai aktualėja.

Narkomaniją traktuoja kaip iššūkį ugdymui. Narkotikų vartojimo motyvai: tikros, prasmingos realybės troškimai, šilumos, meilės, nuoširdžių santykių ilgesys, veiklos ir gyvenimo prasmės troškimas, religinių, dvasinio lygmens išgyvenimų ilgesys - primena, kad teisingas ugdymas - geriausia narkomanijos prevencija.

Jei ugdydami atsižvelgsime į amžiaus ypatumus, puoselėsime vaiko vidines galias, skleisime jo individualybė, jo negundys netikri jausmai ir jis sieks tikrų išgyvenimų.

 

  • J. Bokemiūlis. Neramus vaikas. V., 2001. Apimtis - 28 p.

Šiandien klasėse vis daugiau vaikų, kurie nesugeba susikoncentruoti ir jų reakcijos neadekvačios. Autorius sieja pedagogiką bei terapiją ir parodo, kaip pažinti, suprasti tokį vaiką, kaip elgtis su juo, kad ligos simptomai neperaugtų į sunkius susirgimus. Paauglystėje šie sutrikimai žadina neviltį, vaikas jaučiasi nevykėlis, atstumtas. Suaugusieji turi pagarbiai elgtis su juo, puoselėti jo aukštesnįjį Aš.

Šie vaikai priverčia suaugusiuosius mokytis iš naujo ir tobulėti.

 

  • O. Volfas. Alergijos mįslė. V., 2002. Apimtis - 28 p.

Civilizuotose šalyse vis daugėja alergijų. Jų negali sustabdyti net veiksmingi medikamentai. Autorius skatina suprasti alerginių reakcijų ir jų kilmės tikrąsias priežastis. Jis teigia, kad alergija, arba alerginė reakcija, nėra liga, ji - simptomas, pakitusi reakcija. Kalbant apie alergiją, svarbiausia ne ją sukeliančios medžiagos, o puolamo organizmo nesugebėjimas joms atsispirti. Svarbiausia yra imuninė sistema.

Pagrindinis uždavinys - nuo pirmųjų gyvenimo dienų stiprinti imuninė sistemą. Tik visapusis požiūris į ligą, nepamirštant žmogaus dvasinio pasaulio, paaiškins, kaip sustabdyti ir gydyti alergijas.

 

  • R. Treichleris. Depresija - mūsų laikų liga. V., 2002. Apimtis - 20 p.

Kasmet depresija suserga vis daugiau žmonių. Išoriškai ši liga beveik nepastebima, bet sergančiojo siela ir dvasia labai kenčia. Šioje knygelėje depresija traktuojama, kaip neteisingos gyvensenos pasekmė. Atkreipiamas dėmesys į dvasinį šios ligos aspektą.

Norima parodyti, kad yra kitokių būdų depresijai gydyti - ne vien medikamentai. Tačiau gydyti taip, kaip nurodyta šioje knygelėje, gali tik antroposofinės medicinos studijas baigės gydytojas, atsakantis už gydymo pasekmes.

  

III. Ikimokyklinio ugdymo problemos

  • Elizabeta M. Griunelius. Ankstyvosios vaikystės pedagogika. V., 1999. Apimtis - 48 p.

Knygos autorė - pirmojo Štutgarto Valdorfo darželio įkūrėja - apibendrina savo ilgamečio darbo rezultatus Vokietijoje ir Amerikoje. Knyga parašyta aiškiai ir skaidriai.

Ji atskleidžia skirtingą suaugusiųjų ir vaikų mąstymo - jausmo - valios dermė bei veiklos mechanizmą ir įtikinamai parodo, kaip skatinti vaiką veikti, išvengti konfliktų.

Ši knyga - darbo su mažaisiais veiklos turinys ir būdai. Šiai metodikai itin reikšmingas ritmas. Autorė nurodo skirtingų veiklos būdų - bendrų užsiėmimų ir laisvo žaidimo sąveiką.

 

  • P. Langas, S. Piūler. Vaikystė pavojuje. V., 2002. Apimtis - 20 p.; su spalvotomis nuotraukomis.

Knygelės autoriai nerimaudami pasakoja, kaip ekonomiškai klestinčiose šalyse rinkos interesai skverbiasi į ankstyvąją vaikystė. Daugelis procesų (pvz., mobilumas, kompiuterizacija) plinta taip greitai, kad jų nespėja aprėpti netgi suaugusiųjų sąmonė. Tad ką bekalbėti apie vaikus?

Vaikystė - tai žaidimų metas, todėl autoriai analizuoja, kaip tinkamai ir atsargiai vadovauti vaiko žaidimui, įveikti civilizacijos keliamus pavojus (judėjimo stoką, kalbos sutrikimus, žiaurumą, narkotikus ir t. t.). Leidinyje yra pasaulio vaikų, Lietuvos Valdorfo vaikų darželių nuotraukų, liūdnos vaikų gyvenimo statistikos. Knygelė skatina visus suaugusius ginti vaikystė.

 

  • M. Vaisas. Lytinis auklėjimas. V., 2003. Apimtis - 18 p.; su spalvotais piešiniais.

Knygelė atskleidžia, kaip lytiškai šviesti ir ugdyti įvairių amžiaus tarpsnių vaikus. Ikimokyklinukams tinka ne natūralistiniai, o vaizdingi, duodantys peno švelniai vaiko sielai aiškinimai.

Mokyklinukui galima aiškinti realistiškiau, neužmirštant dvasinio žmogaus kilmės prado. Paaugliams mažiausiai reikia moralų. Didesnė įtaką darys tėvų pasakojimai apie savo lyties išgyvenimus, kai jie buvo panašaus amžiaus.

  

IV. Pedagoginiai - metodiniai leidiniai.

  • D. O. Žilienė. Žmogaus slėpiniai ir pedagogika. V., 1997. Apimtis - 128 p.;

iliustruota nuotraukomis ir piešiniais.

Knyga skatina skverbtis į slėpiningą žmogaus prigimtį, įžvelgti nematomas vaiko sielos - dvasios jėgas ir paversti jas ugdymo ašimi. Ji supažindina su humanistinės Valdorfo pedagogikos filosofiniais pagrindais, netradiciniu požiūriu į vaiką, originaliu ugdymo turiniu, mokyklos darbo ritmu. Šmogaus amžiaus tarpsnius traktuoja kaip pažinimo instrumentą. Atskleidžia kai kurias Vydūno ir Valdorfo pedagogikos kūrėjo R. Šteinerio bendrystes, pirmuosius šios pedagogikos žingsnius Lietuvoje, mokytojų požiūrį. Knyga skirta tėvams, pedagogams, studentams.

 

  • D. O. Žilienė. Eglė - amžinas žaliavimas. V., 2001. Apimtis - 224 p.

Knygą sudaro kelis dešimtmečius rašytos apybraižos apie Lietuvos mokytojus ir pedagogikos mokslininkus, įdomias ir prasmingas jų gyvenimo akimirkas. Tai ir šių apybraižų veikėjų mintys po kelių dešimtmečių apie laiką ir save jo tėkmėje. Pateikti šimto mokytojų (daugiausia lituanistų) apmąstymai apie pedagoginio darbo kūrybiškumą, jų apibendrinimai, atskleidžiant svarbiausiais paskatas ir stabdžius. Tai savitas penkių pedagogių požiūris į Juozą Aputį, jų pamokų analizė ir žvilgsnis mokinių akimis. Knygos pabaigoje autorė ne tik žodžiu, bet ir vizualiai pabrėžia takoskyrą tarp vakarykštės reprodukcinės ir šiandienos humanistinės pedagogikos. Knyga baigiama klausimu: ‚'Ką renkatės Jūs?". Deja, pasirenkančių vakarykštė dieną dar daug. Gal jie nejaučia takoskyros?

Knygą skaitytojo link palydi rašytojo Romo Sadausko apmąstymai apie mokytoją, susidūrusį su sovietine sistema ir likusį žmogumi, apie nepagrįstus kaltinimus jam.

 

  • D. O. Žilienė. Šteinerio pedagogika ir jos pasekėjai. V., 2002. Apimtis - 230 p.; iliustruota piešiniais.

Knyga atskleidžia Šteinerio požiūrį į žmogų kaip į transcendentinė esybė ir ją atitinkančią pedagogiką. Ji žiūri į vaiką kaip į augalą, atidžiai stebi jo amžiaus tarpsnių ypatumus ir padeda vaikui gyventi. Tai netradicinė pedagogika, baimė ir laiką paverčianti žmogaus tobulėjimo instrumentu, narkomaniją traktuojanti kaip iššūkį ugdymui, mokymą siejanti su terapija.

Knygoje pateikta netradicinė istorijos metodika, pirma Lietuvos Valdorfo mokyklos programa, interviu su šios pedagogikos skleidėjais.

 

  • V. Puodžiukas. Kaip gyvena skaičiai. V., 2002. Apimtis - 28 p.; spalvotos iliustracijos.

Tai poetiškas supažindinimas su skaičiais. Autorius juos pristato eilėraščiais, piešiniais, aplikacijomis, kurias klijuoja patys vaikai. Knyga skiriama tiems pedagogams ir tėvams, kurie pilni kūrybinio polėkio ir trokšta lavinti vaiko vaizduotė, skatina ne tik suvokti skaičius, bet išgyventi ir jų formas.

 

  • M. Gliokler. Tarpusavio santykių galia. V., 2003. Apimtis - 228 p.

Autorė originaliai analizuoja itin svarbią žmonių bendravimo problemą. Ši knyga ne apie tai, kaip išmokti bendrauti vien tam, kad padarytum karjerą, uždirbtum daugiau pinigų, įsitvirtintum visuomenėje. Knygoje pateikta kitokio bendravimo samprata. Autorė teigia, kad labai svarbi šių laikų žmogaus užduotis - tobulinti savo dieviškąjį pradą - savąjį Aš. Taigi ši knyga apie žmogaus būtį ir svarbiausiais jo problemas - tobulėjimą, likimą ir misiją Šemėje. Tai saviugdos knyga.

Kelius, vedančius bendravimo link, autorė sieja su svarbiausiais sielos procesais (pojūčiais, jausmais, valia, mąstymu), temperamentais, žmogaus nagrinėjimą pristato kaip saviugdos būdą. Knyga skatina suprasti dvasinį krizių pamatą, jas išgyventi sąmoningai ir atsakingai, ko nors išmokti ir sustiprėti.

 

  • Aš gyvenu šviesoje. Gintaro Šimetos dienoraščio ištraukos ir prisiminimai apie jį. V., 2000. Apimtis - 50 p.; iliustruota nuotraukomis ir piešiniais.

Knygelė skiriama mokytojo, ilgai besigrūmusio su sunkia liga, anksti išėjusio iš gyvenimo, bet spėjusio išversti R. Šteinerio knygą ‚' Šmogiškosios esybės vystymasis" ir studijuoti Štutgarte Valdorfo pedagogiką, Gintauto Šemetos atminimui.

 

V. Periodiniai leidiniai ‚'Vaiko link" pristato Valdorfo pedagogikos iniciatyvas, leidybos grupės leidinius, spausdina metodinius straipsnius.

 

  • Vaiko link. 2002.

Atskleidžia Kazlų Rūdos pagrindinės mokyklos "Elmė", Kauno Prano Mašioto pradinės mokyklų, Alytaus ‚'Saulutės" lopšelio-darželio, Kauno ‚'Šaltinėlio" lopšelio-darželio, Panevėžio ‚'Rugelio" lopšelio-darželio veiklą puoselėjant Valdorfo pedagogikos idėjas. Panevėžietės dalijasi Tarptautinės E. Kolisko konferencijos įspūdžiais. Spausdinamos ištraukos iš D. O. Šilienės knygos ‚'Šteinerio pedagogika ir jos pasekėjai", V. Puodžiuko - ‚'Kaip gyvena skaičiai", R. Sadausko - "'Dygsniai pamušale". Spausdinama naujai išleistų knygų sutiktuvių panorama.

 

  • Vaiko link. 2003.

Spausdinamos publikacijos: ketvirtokų laiškai mokytojai; vaikų darželis tėvų akimis; vaikų mintys; saliutogenezės pedagoginės idėjos; Valdorfo pedagogika Mažeikių lopšelyje-darželyje ‚'Pasaka"; interviu su Danijos socialinių mokslų daktaru E. Lemke ir dailininku-mokytoju Arvydu Baltrūnu apie žmogaus tobulėjimo ir dailės mokymo Valdorfo mokykloje problemas; dailės ir darbelių pamoka ‚' Šemėje aš gyvenu". Aptariama M. Gliokler knyga ‚'Tarpusavio santykių galia", pristatomos naujos R.Sadausko, D. Červokienės knygos.

 

  • Vaiko link. 2004. Nr.3

Plačiai pristatomas leidinys ‚'Valdorfo pedagogika", spausdinamos žymių pasaulio žmonių mintys apie šią pedagogiką, interviu su Vilniaus Valdorfo klasių euritmiste L.Matorkiene, tėsiamos publikacijos apie saliutogenezė, diskutuojama apie sunkias mokinių kuprines. Pateikiamos ištraukos iš naujausių Valdorfo centro leidinių.

 

VI. Periodiniai leidiniai vokiečių kalba.

  • Erziehungskunst. Zeitschrift zur P√§dagogik Rudolf Steiner. (Ugdymo menas. Rudolfo Šteinerio pedagogikos žurnalas). Stuttgart.

Šis žurnalas yra laisvų Valdorfo mokyklų sajungos, ‚'Rudolfo Šteinerio ugdymo meno rėmėjų" sąjungos ir Tarptautinės Valdorfo darželių sąjungos leidinys.

Jame spausdinami aktualūs straipsniai Valdorfo pedagogikos tema, pristatoma mokyklų ir darželių patirtis bei naujos iniciatyvos iš įvairių pasaulio šalių. Kiekviename leidinio numeryje yra plačiai pristatoma pagrindinė numerio tema, kuri nagrinėjama ir teoriniais ir praktiniais aspektais. Pristatomos naujos knygos, laikmečio aktualijos.

 

VIII. Knygos vokiečių kalba

  • Spielen und arbeiten im Waldorfkindergarten. ( žaidžiame ir dirbame Valdorfo vaikų darželyje). 1995. Apimtis - 72 p. 

Šioje knygoje pateiktuose straipsniuose liečiami ikimokyklinio amžiaus vaiko vystymosi ir auklėjimo Valdorfo vaikų darželyje klausimai. Čia pateikiama ilgametė Valdorfo darželių auklėtojų bei vaikų tėvelių patirtis, stebėjimai. Kai kuriuose straipsniuose atskleidžiama kaip skirtingų charakterių, būdų vaikai, padedami suaugusiųjų, randa individualius kelius savo ypatingiems sugebėjimams bei talentams atskleisti. Knygoje taip pat aptariamos ankstyvosios vaikystės vystymosi pakopos, vaizduojami gyvenimo bei darbo šiuose darželiuose pavyzdžiai, vaikų rankų darbai, aprašoma pamėgdžiojimo bei pavyzdžio svarba ugdant vaiko valią.

 

  • Spielen mit Wasser und Luft. ( žaidimai su vandeniu ir ore). 1996. Apimtis - 70 p. 

Ši knygelė turi tikslą sužadinti norą pradėti žaisti ar nukreipti vaikus žaidimams su vandens ir oro elementais. Patirtis rodo, kad vaikai labai noriai imasi šių žaidimų, jei tik jiems suteikiama tokia galimybė. Kai kuriuose šių žaidimų svarbu pats lietimaisis su vandeniu ir oru (vėju), kituose - žaidimo įrankis, kurį vaikas pats meistrauja. Šioje knygelėje daug tokių žaislų pasigaminimo aprašymų - tai įvairūs vandens malūnėliai, ratai, laiveliai, raketos, oro balionai, vėjo malūnėliai, bumerangai ir t.t. žaidimų ir žaislų pasigaminimo pasiūlymai išdėstyti sunkėjimo tvarka - nuo lengvesnių iki sunkiau pasigaminamų žaislų.

  

  • Spielen mit feuer und Erde.( žaidimai su ugnimi ir žeme). 1997. Apimtis - 59 p. 

žaidimuose su žeme ir ypač ugnimi yra svarbu nustatyti tam tikriems žaidimams tinkamą vaiko amžių, nes kai kuriose užduotyse gali slypėti pavojus. Tačiau tinkamai panaudojus vaiko galimybes gali būti vystomas protingas vaiko apsiejimas su knygelėje aprašomais elementais - ugnimi bei žeme. Šemės žaidimuose svarbiausią vaidmenį vaidina traukos jėgos panaudojimas, supažindinimas su šia jėga. Čia pristatomi tokie žaidimai kaip kaladėlių kritimas, plaukiojantys akmenys, jo-jo, vilkelis (suktukas), siūlų ritė, kiaušinių ritinėjimas, smėlio piltuvai, laikrodis, svarstyklės ir daugelis kitų. žaidimams su ugnimi knygelėje aprašomi įvairių žaislų, šviečiančių lempelių ar apšvietimo švenčių metu įrengimų pasigaminimo planeliai. žaidimai su ugnimi iš esmės, tai žaidimai su šviesa ir šiluma, o ne su ugnimi kaip tokia.